5 Redenen waarom je niet zelf je logo moet maken
(startende) Bedrijven hebben een logo nodig om zichzelf herkenbaar op de markt te brengen. Maar vaak wordt dit toch een bijzaak vanwege een klein marketingbudget.
Om hierop te besparen kiezen sommige bedrijven er voor om dan zelf maar (vlug) een logo ‘in elkaar te flansen’. Ik wil je dit van harte afraden! Laat je logo alsjeblieft ontwerpen door een professionele vormgever!
1. Er komt meer bij kijken dan je denkt
Voor je een logo ontwerpt moet je een aantal zaken helder hebben; Wie is mijn doelgroep? Welke kleuren kan ik gebruiken? Passen de kleuren wel bij elkaar? Welke fonts? Wat voor uitstraling moet het logo hebben? Brengt het wel de juiste boodschap over? Hoe groot moet het? Waar wil ik het (op/voor) gebruiken? Etc.
Uiteraard bespaar je als bedrijf kosten door dit zelf te ontwerpen, maar is het wel de moeite waard? Bereik je dan zo wel de juiste doelgroep? En straal je wel het juiste uit (bedrijfsimago/-identiteit). Een goed logo ontwerpen is dus lastiger dan het lijkt.
2. Inspiratie
Als je een logo laat ontwerpen door een vormgever dan krijg je vaak een aantal uitgewerkte concept-ontwerpen toegestuurd. Deze concepten laten vaak verschillende fonts, kleuren en stijlen zien waar je soms zelf niet aan hebt gedacht. Hierdoor kun je op nieuwe ideeën komen.
3. Beeldmerk/woordmerk of een combinatie?
Een goed ontworpen logo kan jaren mee gaan en bereikt de juiste doelgroep. Voor je identiteit kan je kiezen tussen een beeldmerk, een woordmerk of een combinatie tussen die 2. Het beeldmerk wordt vaak gebruikt in visuele uitingen, om de merkidentiteit te versterken. Bedrijven als Apple en McDonald’s maken bijvoorbeeld (bijna) alleen maar gebruik van een beeldmerk; in dit geval de bekende appel en de gouden bogen. Een bedrijf als Coca-Cola maakt juist weer gebruik van een woordmerk.
Voor een (startend) bedrijf is het vaak het krachtigst als ze een combinatie gebruiken tussen een beeld- en een woordmerk.
4. Toepasbaarheid
De vormgever houdt bij de ontwerpen rekening met de juiste font-/kleur- en stijl-combinaties. Hij houdt ook rekening met kleurenpsychologie. Zo staat bijvoorbeeld de kleur Rood voor agressie of passie en de kleur Blauw voor zakelijkheid en kalmte. De vormgever houdt ook al rekening met de toepasbaarheid van het logo. Wordt het logo uitsluitend op een beeldscherm gebruikt of juist voor op drukwerk? Of allebei? De kleuren die gebruikt worden voor beeldschermen en voor drukwerk verschillen namelijk van elkaar(!).
5. Compleet pakket
De vormgever levert je na de definitieve keuze van je logo een aantal bestandsformaten aan die geschikt zijn voor het gebruik wat jij voor ogen hebt. Die bestanden zijn bijvoorbeeld vectorbestanden (.eps, .ai), digitale bestanden (.png, .jpg, .pdf, .psd), drukbestanden (.jpeg, .pdf) of diverse kleurvarianten (zoals zwart en wit).
Nieuw logo nodig?
Wil jij ook een nieuw logo? Neem vrijblijvend contact met mij op.
Kijk eens op mijn Logo-pagina of maak gebruik van mijn ‘Logo vragenlijst’ vragenlijst, dan kunnen we na een oriënterend gesprek bekijken wat voor soort logo voor jou geschikt is. Zo komen we samen tot een logo-ontwerp dat precies bij jou past!