Hoe kies je het kleurenpalet van jouw huisstijl?
Het kleurenpalet van jouw merk en huisstijl heeft een krachtige invloed op hoe je klanten jouw bedrijf waarnemen.
In plaats van een herkenbare reeks kleuren te ontwikkelen die mensen zullen associëren met hun merk, voegen sommige bedrijven kleur toe zonder enig terughoudendheid.
Zo verdunnen ze de kracht van de kleur.
Hoe ik (soms) een kleurenpalet voor klanten kies
In mijn vorige Blog/Tip over Logo-ontwerp en het gebruik van kleur sprak ik al over de ‘psychologie’ van kleur.
Soms moet je die psychologie opzij zetten en kiezen voor kleuren die je aanspreken.
Als mijn klanten niet precies weten welke kleuren ze mooi vinden voor het kleurenpalet van hun huisstijl, dan vraag ik ze om hun favoriete afbeelding/foto.
Daarin zitten vaak (onbewust) al de kleuren verwerkt die hen het meeste aanspreken.
Het is dan wel moeilijk om te zeggen welke kleuren het dan specifiek gaat. Daarvoor maak ik gebruik van een handige online tool; Adobe Color
Adobe Color CC
Deze website gebruik ik al een paar jaar als inspiratiebron.
Het fijne aan deze website vind ik dat het een aantal dingen makkelijker voor je maakt.
• In het 1e scherm van de website heb je de mogelijkheid om zelf te spelen met het kiezen van kleuren. Door de bolletjes op het grote kleurenwiel te verschuiven zie je onderin in de 5 grote vakken, je de gekozen kleuren.
Dit kan je al helpen om zelf te kijken en te beoordelen welke kleuren bij je passen.
• Nu wordt het leuk! Je kan door op het ‘camera-knopje’ te klikken, zelf een afbeelding uploaden.
• Ik kies ervoor om 1 van mijn favoriete schilderijen te uploaden en deze te laten ‘analyseren’.
• Je ziet de bolletjes op de afbeelding staan. De bolletjes corresponderen met de 5 vlakken onderin. Nu heb je gelijk de ‘belangrijkste’ kleuren uit de afbeelding… Dit zou jouw kleurenpalet al kunnen zijn!
Je kan de kleuren-bolletjes verschuiven om andere kleuren te verkrijgen.
• Links (bijna bovenin) staat ‘Kleurenstemming’. Hieronder staat een menu met een aantal opties. Klik hierop en de kleuren-bolletjes op de afbeelding zullen verspringen. Er worden dan andere kleuren geselecteerd. Deze geven een net iets andere kleuren-interpretatie van de afbeelding weer.
• Nu ik de juiste kleuren heb gekozen in de 5 vlakken onderin, klik ik rechtsboven op het kleine kleuren-wieltje (‘Maken met kleurenwiel’)
• Nu kan ik aan de slag. Ik kan uit dit scherm de juiste kleurinformatie halen om te gebruiken in de te ontwerpen huisstijl/logo, etc.
• Het handige aan deze website is ook (omdat het van Adobe is) dat je al deze kleuren kan laten inladen in de kleurenbibliotheek van je Adobe programma’s, zoals Photoshop / Illustrator / etc…
Maar wacht…Er is nog meer leuks!
• Je kan nog meer op deze website! Soms heb je niet direct een leuke afbeelding of foto voorhanden. Wat dan? Klik maar eens op ‘Verkennen’ (hierboven rood omcirkeld)
• Op deze pagina kan je rechtsboven (in het rood omcirkeld) een woord, bijvoorbeeld een trefwoord, stemming, associatie, etc invullen. Meestal in het Engels, maar vaak ook in het Nederlands.
Naast de computer uploaden veel enthousiaste gebruikers van deze website zelf hun favoriete kleurenschema’s en kleurencombinaties. Deze worden dan getagd met titels en trefwoorden.
Dus heb je even geen idee? Vul een trefwoord in!
Nog even aan denken!
Hou er bij het uitzoeken van de kleuren rekening mee dat dit ‘RGB’-kleuren zijn. Voor drukwerkgebruik kunnen de kleuren afwijken! Zie ook mijn blog/tip hierover…
Minimaliseer je kleuren voor maximale impact
1. Kies je twee hoofdkleuren
Je doel is dat jouw doelgroep en klanten je kleuren onthouden en dat ze die gaan associëren met jouw bedrijf.
Als je wilt dat dit gebeurt, kun je ze geen lange lijst met kleuren geven om te onthouden.
Kies daarom uit jouw gekozen kleurenpalet 2 hoofdkleuren. Zoek naar 2 kleuren die qua toon hetzelfde zijn.
2. Voeg een accentkleur (steunkleur) toe
Gebruik de 2 hoofdkleuren consequent in alles wat je doet om jouw bedrijf te promoten (#huisstijlbewaking).
Nu moet je nog kiezen voor een ‘accentkleur'(steunkleur), die uit de rest van de elementen in jouw huisstijl zal ‘springen’. Deze kleur moet opvallen omdat hij helderder, donkerder of op een andere manier afwijkt van je twee hoofdkleuren.
Wanneer je in jouw huisstijl consequent twee hoofdkleuren gebruikt, zal je merken dat je gemakkelijk een accentkleur kunt verzinnen die eruit springt.