Wat is een logo?
Een logo is meestal een combinatie van tekst en beeld die twee doelen dient. Het vertelt mensen de naam van het bedrijf en het is tevens een visueel symbool dat jouw bedrijf vertegenwoordigt. Sommige logo’s hebben een krachtige symbolische associatie die is verankerd in het geheugen van mensen. De appel van Apple bijvoorbeeld is dermate bekend dat mensen niet langer de tekst ‘Apple’ nodig hebben om te herkennen dat dat symbool voor Apple staat.
Waarom heb ik een logo nodig?
Het hebben van een professioneel ogend, goed ontworpen logo roept vertrouwen op. Potentiële klanten zullen makkelijker zaken met je doen als je een goed ontworpen logo hebt. Als jouw logo er professioneel uitziet, dan zullen mensen eerder geloven dat jij goed in staat zult zijn om te leveren wat je belooft.
Enkele tips
Wees consequent met het gebruik van je logo
Gebruik niet te veel verschillende kleuren – Bedenk goed in welke vorm jouw logo zal verschijnen, en op welke media. Denk aan briefpapier, de website, maar misschien ook op auto’s of een winkelruit?
Het gebruik van kleur kan op al deze media anders uitpakken vanwege het materiaal, lichtval, de druktechniek en de inkt, het garen, enzovoort. Beperk je hoofdkleuren tot maximaal drie. Dit houdt het rustig.
Doe eens iets anders
Kijk of je een lettertype kunt gebruiken dat niet zo standaard is. Speel eens met de letters of voeg visuele effecten toe aan het logo. Op deze manier val je al sneller op tussen de andere logo’s.