Wat is een huisstijl?
Je huisstijl is de bewust gekozen wijze van presentatie naar buiten toe.
Kort door de bocht genomen is de definitie van Huisstijl; de visuele identiteit van een bedrijf. Het gaat dan uitsluitend om het symbolische gedeelte van de bedrijfsidentiteit.
Hieronder vallen o.a. naam, logo, kleur, typografie (lettertype) en fotografie(stijl).
Imago
Net als bij mensen is een eerste indruk erg belangrijk en deze kan je doorgaans maar 1 keer maken.
Zorg er bij het kiezen van je huisstijl voor dat je logo, kleurgebruik en typografie datgene uitstralen wat jij met je bedrijf voor ogen hebt.
Heb je bijvoorbeeld een Advocatenkantoor, dan oogt het niet echt professioneel als je ‘Comic Sans’ als huis-lettertype hanteert en het logo bestaat uit hele felle en knallende kleuren.
Je wordt dan niet echt serieus genomen. Niet door je collega-advocaten en niet door je cliënten.
Kracht van de herhaling
Zeker in het begin is het als bedrijf belangrijk om je (in principe) altijd met dezelfde uitstraling (opmaak, kleuren, typografie, etc.) naar buiten te presenteren.
Omdat je bedrijf zich altijd op dezelfde manier presenteert, zullen je (potentiële) klanten je steeds vaker/meer gaan herkennen. Na verloop van tijd kan je hiermee wel gaan ‘spelen’, omdat je klanten je dan al kennen.