Het belang van het kiezen van de juiste kleur voor je logo
De menselijke geest reageert bijzonder goed op visuele stimulatie en kleur is een van de belangrijkste bepalende factoren in die reactie. Op zowel bewust als onbewust niveau dragen kleuren betekenis over. Niet alleen in de natuur, maar ook binnen onze maatschappij en cultuur. Grafisch ontwerpers moeten de kracht van kleurenpsychologie benutten om hun ontwerpen kracht bij te zetten… En op geen enkel gebied is dit belangrijker dan dat van logo-ontwerp.
Het gebruik van kleur kan meerdere betekenissen met zich meebrengen. Bedrijven kunnen deze betekenissen gebruiken om hun merkboodschappen te onderstrepen en te accentueren.
De betekenis van verschillende kleuren
Elke kleur, inclusief zwart en wit, heeft een betekenis voor het ontwerp van het logo. Als ontwerper moet ik kleuren zorgvuldig uitkiezen om specifieke elementen van het logo te verbeteren en je boodschap te nuanceren met behulp van schaduw en toon. Vaak gebeurd dat niet eens bewust.
Over het algemeen zijn heldere en donkere kleuren opvallend, maar kunnen ze onbezonnen lijken. Tinten van een kleur (of kleurtonen) geven een meer verfijnd beeld, maar lopen het risico om over het hoofd gezien te worden. Maar voor kleuren geldt dat er sommige betekenissen worden toegeschreven aan bepaalde kleuren in onze maatschappij…
Rood duidt op liefde, passie, lust, energie, gevaar of agressie; warmte en hitte. Het is ook gebleken dat het de eetlust stimuleert, wat verklaart waarom het in zoveel restaurants en logo’s voor voedingsproducten wordt gebruikt. Als je rood kiest voor jouw logo, kan het dynamischer aanvoelen.
Oranje wordt vaak gezien als de kleur van innovatie en modern denken.
Het heeft ook associaties met jeugd, plezier, betaalbaarheid en benaderbaarheid.
Geel vereist voorzichtig gebruik omdat het een aantal negatieve associaties heeft, inclusief de betekenis van lafheid en het gebruik ervan in waarschuwingssignalen. Het is echter zonnig, warm en vriendelijk en is een andere kleur waarvan wordt aangenomen dat het de eetlust stimuleert.
Groen wordt vaak gebruikt wanneer een bedrijf zijn natuurlijke en ethische geloofwaardigheid wil benadrukken, vooral met producten als biologisch en vegetarisch voedsel. Andere betekenissen die eraan worden toegeschreven zijn groei en frisheid, en het is ook populair bij financiële producten.
Blauw is een van de meest gebruikte kleuren in bedrijfslogo’s. Het impliceert professionaliteit, serieuze aandacht, integriteit, oprechtheid en rust. Blauw wordt ook geassocieerd met autoriteit en succes en is daarom populair bij zowel financiële instellingen als overheidsinstanties.
Paars spreekt tot ons van royalty’s en luxe. Het is al lang in verband gebracht met de kerk, wat wijsheid en waardigheid impliceert, en in de loop van de geschiedenis is het de kleur geweest van rijkdom en rijkdom.
Zwart is een kleur met een gespleten persoonlijkheid. Aan de ene kant duidt het op kracht en verfijning, maar aan de andere kant is het geassocieerd met kwaadaardigheid en de dood. De meeste logo’s hebben een zwart/wit versie nodig voor gebruik in media waarin kleur niet beschikbaar is – en er is momenteel een trend voor opvallende monochrome (1 kleur) logo’s en woordmerken.
Wit wordt over het algemeen geassocieerd met puurheid, reinheid, eenvoud en naïviteit. In de praktijk zal een wit logo altijd in een gekleurd veld moeten staan om het op een witte achtergrond te laten verschijnen. Veel bedrijven zullen ervoor kiezen om een gekleurde versie en een witte versie van hun logo’s te hebben; bijvoorbeeld, het Coca-Cola-woordmerk verschijnt in wit op de rode blikken en bruine flessen, maar wordt in rood gebruikt wanneer dat op een witte achtergrond nodig is.
Bruin heeft mannelijke associaties en wordt vaak gebruikt voor producten die verband houden met het leven op het platteland en buitenshuis.
Roze kan leuk en flirterig zijn, maar door de vrouwelijke associaties wordt het vaak vermeden voor producten die niet specifiek op vrouwen zijn gericht.